Portræt af en musikbooker: Fra MySpace til Roskilde Festival
Polyfon mødtes med Nikoline Skaarup til dette års Roskilde Festival for at høre hendes historie fra musikglad teenager til professionel booker for Nordeuropas største musikfestival. Hun giver også gode råd til dig, der drømmer om at arbejde i musikbranchen.

Nikoline Skaarup, musikbooker for Roskilde Festival. Foto: Aske Øland Kjærgaard

Nikoline Skaarup, musikbooker for Roskilde Festival. Foto: Aske Øland Kjærgaard
Tinderbox Festival, 2022. Nikoline Skaarup har sved på panden og klump i maven. Hun arbejder som booker for Tinderbox, hvor hun har booket den unge artist Lola Young, som netop skal til at træde op på scenen. Noget af en satsning, for Lola Young er en meget ny og uprøvet artist og ikke noget kendt navn.
Der er lidt for god plads blandt publikum.
”Jeg kan huske at tænke: ”åh nej, der er jo slet ikke særlig mange her!” Men Lola Young havde en nerve, og jeg vidste, at der var noget særligt ved hende,” lyder det fra Nikoline Skaarup, da jeg møder hende ved presseteltet til dette års Roskilde Festival - Nikolines nye arbejdsplads.
Nikolines fornemmelser viser sig at holde stik, og alle usikre anelser bliver skamgjort, da Lola Young går på. Koncerten var en uforglemmelig oplevelse for de fremmødte, der fik lov til at vidne en stjerne in spe.
De første skridt på MySpace
Koncerten har en særlig plads hos Nikoline, fordi den binder en smuk sløjfe til, hvor hun er i dag som booker. Lola Young er nemlig sat til at spille på dette års Roskilde Festival. Denne gang dog på festivalens 2. største scene, Arena, i bedste sendetid.
”Det er fedt, at jeg havde ret i min fornemmelse af hende og hendes musik, da hun stadig var et ungt og uopdaget navn. I dag er hun en stor stjerne med mange fans,” lyder det fra Nikoline Skaarup.
Netop at opdage det uopdagede musik før andre har fulgt Nikoline Skaarup det meste af livet.
”Musik er en størrelse, der altid er i bevægelse. Og den har bevæget sig gennem mit liv, siden jeg som ung vandrede rundt i MySpace og havde abonnement på NME. Det driver mig stadig i dag at opdage så mange nye artister, som overhovedet muligt,” lyder det fra musikbookeren.

Nikoline Skaarup, musikbooker for Roskilde Festival. Foto: Aske Øland Kjærgaard

Nikoline Skaarup, musikbooker for Roskilde Festival. Foto: Aske Øland Kjærgaard
Et koncertliv
Som en del af et bookingteam for en festival går man til koncerter. Rigtig mange koncerter endda, fortæller Nikoline Skaarup. For eksempel går man til showcase-festivaler med 300 acts på tre dage.
”Her opdager jeg mange nye navne, som jeg begynder at følge, hvis de gør det godt,” siger hun.
Til koncerterne mærker man musikkens umiddelbare møde med kroppen uden antagelser og holdninger, og det er en følelse hun jagter, når hun er afsted på vegne af sin arbejdsplads.
”Jeg arbejder for en festival, og musikken skal i sidste ende spilles live foran et publikum. Det er derfor vigtigt, at artisten formår at skabe en god liveoplevelse på den ene eller anden måde.”
På sin vis minder Nikolines oplevelser på showcase-festivalerne om den, hun gerne vil give videre til gæsterne på Roskilde Festival.
”Man kan umuligt nå at se al musikken på Roskilde Festival, men jeg håber, at man tager ud og ser noget, man ikke kender i forvejen. Det kan være, at man ikke bryder sig om musikken og går efter ti minutter, men det kan også være, at man får en oplevelse for livet og bliver fan af en artist, man ikke anede eksisterer inden koncerten.”
Jeg håber, at man tager ud og ser noget, man ikke kender i forvejen. Det kan være, at man ikke bryder sig om musikken og går efter ti minutter, men det kan også være, at man får en oplevelse for livet og bliver fan af en artist, man ikke anede eksisterer inden koncerten.
Kaninhuller
Det er dog ikke kun til koncerter, at Nikoline opdager nye artister og tendenser, der er værd at holde et åbent øje med. Hun bruger også meget tid på at følge med på diverse sociale medier, fortæller hun.
”Nogle gange ville jeg ønske, at jeg kunne slukke for alt, der hedder sociale medier, men jeg ved også, at jeg ville gå glip af noget,” siger hun og fortsætter:
”Instagram kan være et kaninhul på godt og ondt. Den gode side er, at jeg opdager musik, jeg ellers aldrig ville opdage. Så dykker jeg ned i mit netværk og finder ud af, hvem de, jeg følger, selv følger. Det kan tage mig langt rundt i det musikalske cirkus. Det svarer faktisk lidt til den måde, jeg brugte Myspace på i sin tid.”

Nikoline Skaarup, musikbooker for Roskilde Festival. Foto: Aske Øland Kjærgaard.

Nikoline Skaarup, musikbooker for Roskilde Festival. Foto: Aske Øland Kjærgaard.
Egne begrænsninger
En god musikbooker er nødt til konstant at have følehornene ude for at opsnappe nyeste musiktendenser rundt omkring. Faktisk er det en bookers fornemmeste opgave.
”Hvis vi ikke er med på nye udviklinger, kan vi ikke vide os sikre på, at vi booker de bedste navne. Det kan man selvfølgelig aldrig være sikker på, men vi skal gøre vores ypperste forsøg som bookingteam her på Roskilde Festival,” siger hun.
Næsten lige så vigtig er dog erkendelsen af, at man ikke kan vide det hele. Der bliver udgivet så meget ny musik hver eneste dag i mainstream- og subgenrer, og man kan umuligt være med alle steder. Nikoline er fuldt bevidst om, hvor hun kommer til kort.
”Når vi bevæger os over i metalsfæren og niche elektroniske miljøer stopper min ekspertise. Der er vi heldigvis et team af dygtige programlæggere med forskellige præferencer, så vi dækker musikken så bredt som muligt. Ligesom bookingteamet er vores publikum nemlig en broget flok med mange forskellige musikpræferencer og baggrunde,” siger hun.
Til dig, der gerne vil booke musik
En ting er at lytte til musik på nettet derhjemme og gå til koncerter i weekenden, men hvordan kommer man i gang, hvis man gerne vil udvikle sig hen imod en karriere som musikbooker?
”Jeg kan godt forstå, hvis man står udefra og kigger ind på musikbranchen, at det virker som en lukket klub, der er svær at blive en del af. Men hvis ilden brænder i maven, skal man ikke lade sig stoppe.”
Nikoline Skaarup forslår, at man engagerer sig i gode musikfællesskaber og de gode tilbud, der findes og går sammen med andre gode folk om at søsætte projekter selv for at opbygge erfaring gennem handling.
Men musikbranchen er også en branche, hvor man skal passe på sig selv, så man ikke brænder ud, siger hun.
”Heldigvis udvikler branchen sig hele tiden i en sundere retning, men det er en usikker og underlig verden, som er i bevægelse hele tiden. Jeg tror hurtigt, at man kan komme til at famle rundt i, hvordan man skal være i den – især som ung. Det er vigtigt, at man finder en bæredygtig og langsigtet arbejdsform, som man kan trives i over længere tid”.
Jeg kan godt forstå, hvis man står udefra og kigger ind på musikbranchen, at det virker som en lukket klub, der er svær at blive en del af. Men hvis ilden brænder i maven, skal man ikke lade sig stoppe.
De vigtige tidlige år
Når hun sidder der og gennemgår sit liv med musikken, ledes tankerne også helt tilbage til hende selv som lille pige, der sad med en guitar på lårene med rockmusikerdrømme. Guitaren blev lagt på hylden, men musikilden blev aldrig slukket for Nikoline. Når hun tænker på den lille pige, håber hun, at unge piger i dag får mere plads til at være dem selv i musiktimerne, end hun fik mulighed for.
”Glæden ved musik rodfæster sig tidligt, og det er vigtigt, at så mange børn og unge som muligt får lov til at udforske musik på alle mulige måder, så de kan pleje deres musikalitet og musikglæde, hvis de har den i sig.”
De tidlige møder med musikken – musikskolerne, -undervisningen, - og tilbuddene – er derfor sindssygt vigtige, lyder det. Nikoline pointerer, at det kan sende positive bølger gennem musikbranchen, hvis vi plejer de tidlige møder med musik.
”Hvis vi er gode til at lade alle børn udforske musik i et trygt rum, så tror jeg, at vi kan imødekomme udfordringer med diversitet i musikbranchen fremadrettet.”