Hvem ejer Roskildes Musikhistorier?

Det gør vi alle! Har du lyst til at fortælle din historie i Roskilde i en podcast, tekster, billeder eller andet kreativt indhold? Så kontakt os her på redaktionen.

Hvem ejer Roskildes musikhistorier? Det gør alle, der bruger og bebor den. Derfor bør historierne også fortælles af så mange forskellige stemmer som muligt. Både unge og erfarne stemmer. Foto: Aske Øland Kjærgaard

UGE 40: Et par regnvåde oktoberdage rullede GRASP Festival 2024 ind over Musicon. Sammen med de mange andre bæredygtighedsinteresserede, trodsede jeg regnen og tog på opdagelse i de interessante samtaler om bæredygtig forandring.

Dagene bød på masser af tankefoder om menneskets rolle i en hurtigt foranderlig verden med de teknologiske, økologiske, etiske og samfundsmæssige udfordringer, vi står overfor.

Mellem bæredygtighedstematikkerne fangede særligt to oplæg om historiefortælling min interesse.

Hvem ejer historierne?

Det første oplæg om historiefortælling bar titlen ’Who owns the stories?‘. På scenen var den engelske forsker Jess Crombie fra University of the Arts, London. Jess Crombie har dedikeret de seneste næsten to årtier af sit professionelle liv til at advokere for en mere hensynsfuld og etisk tilgang til dokumentarisk historiefortælling.

Crombies projekt er at give mere plads til lokalbefolkningen i dokumentariske fremstillinger. Dokumentarister og kommunikationshold skal blive bedre til at integrere lokale i deres arbejde, lønne dem ordentligt og lade deres stemmer træde tydeligere frem i fortællingerne.

Man kan som udefrakommende dokumentarist have alle de bedste intentioner, men ofte er de lokale bedst til at dokumentere den verden, de lever hver dag, selvom de ikke er uddannede dokumentarister, lød det fra Jess Crombie. Dokumentarister må kort sagt give mere magt til de dokumenterede. En praksis hun har givet den knap så mundrette betegnelse "bidragsydercentreret historiefortællingspraksis”.

Foto: Aske Øland Kjærgaard

Mobile beretninger

Samme tilgang har Plan Børnefonden arbejdet med i en årrække gennem mobile journalism, forkortet mojo. Plan Børnefondens Kirsten Brogaard var på scenen sammen med Jess Crombie i oplægget Engaging the unengaged youth. Med afsæt i Crombies bidragsydercentrerede tilgang, fortalte Kirsten Brogaard om, hvordan Plan Børnefonden har gode erfaringer med at lade lokale unge i over 40 lande dokumentere deres hverdag med mobiltelefoner. Sammen med Plan Børnefondens kommunikationsafdeling har de lokale unge strikket optagelserne sammen til videokampagner.

Mange af vores historier tager afsæt i udfordringer, dilemmaer eller succeser fra unge menneskers hverdag. Vi er af den overbevisning, at de historier er de lokale unge bedst til selv at fortælle,” lyder det fra den tidligere chefredaktør for Plan Børnefonden, Sune Gudmundsson, i en artikel fra 2022.

Samme pointe lød fra Kirsten Brogaard på GRASP scenen. Hun havde aldrig i sit professionelle virke afgivet så meget ansvar, men samtidig fået så meget igen. Mojo projekterne viste ofte bedre resultater gennem nye kreative tilgange til dokumentarisk historiefortælling. Det kan skyldes, at de involverede unge ofte ikke er uddannede historiefortællere og derfor har en mere umiddelbar tilgang til billede- og videokommunikation, fortalte hun.

Jess Crombie på scenen til oplægget 'Who owns the stories?'. Foto: Aske Øland Kjærgaard.

Polyfonisk historiefortælling

De to oplæg om historiefortælling ledte mine tanker hen på Polyfons rolle i Musikbyen, for kan man lære af den bidragsydercentrede historiefortælling og Plan Børnefondens mojo-projekt i en mindre, lokal skala?

Måske kan det give et mere nuanceret billede af Musikbyen Roskilde at høre fra flere kreative stemmer indefra Musikbyen. Vi ejer nemlig alle Roskildes musikhistorier.

Polyfon vil gerne eksperimentere med den bidragsydercentreret historiefortælling i vores kommunikation ved at give lokale, kreative mennesker en stemme på vores platform. Samtidig vil vi give tilbage i form at sparring og rådgivning på de kreative produkter.

Derfor sætter vi vores platform og kanaler til rådighed til dig, som har lyst til at fortælle din historie om Roskilde som Musikkommune. Det kunne være en podcast fra Musikbyen, fotografisk dækning eller anmeldelser af koncerter og festivaler eller noget andet, du brænder for.

Det eneste krav er, at det skal tage udgangspunkt i Roskilde som Musikby og være frivilligt (læs ulønnet). Det vil sige, at man skal gøre det for at udfordre sig selv i et kreativt felt, modtage sparring og rådgivning og få sit produkt ud til hele Roskildes musiknetværk.

Sidder du eller nogen du kender med en podcaster, skribent, kunstner, fotograf eller andet i maven? Har du lyst til at prøve kræfter med at lave indhold og udkomme med det på en lokal platform? Er du en del af en mindre festival og har lyst til at overtage vores Instagram, mens jeres festival kører?

Hvis det lyder interessant eller du har andre gode idéer, så kontakt mig på:

askokj@roskilde.dk, +45 2490 9760