3 hurtige til Marianne Fruergaard fra Kulturmetropolen og Bandakademiet
Der er sjældent ro på i butikken hos Marianne Fruergaard, og hun jonglerer gerne mange bolde i luften på samme tid. Heldigvis er det præcis sådan, hun foretrækker det. Polyfon har bedt projektchef for Kulturmetropolen og leder af Bandakademiet i Roskilde svare på tre hurtige spørgsmål om hendes arbejde med musikken, inspirationskilder og drømme for Musikbyen.

Marianne Fruergaard, Bandakademiet og Kulturmetropolen. Foto: Aske Øland Kjærgaard

Marianne Fruergaard, Bandakademiet og Kulturmetropolen. Foto: Aske Øland Kjærgaard
Marianne Fruergaards professionelle hjerte banker for at hjælpe unge kunstnere med at finde fodfæste i musikbranchen og guide dem mod en kunstnerisk, forretningsmæssig og mentalt bæredygtig musikkarriere.
Som projektchef arbejder hun for en række musikinitiativer under det tværkommunale samarbejde Kulturmetropolen. Her har hun blandt andet udviklet det anerkendte musikforløb SUBURBANGIRLS, der i dag fungerer som en fødekæde for både bredde og talenter i musiklivet. Hun er også medstifter af Danish Songwriting Academy – en eliteuddannelse i sangskrivning og musikproduktion i Vor Frue.
I 2006 var hun med til at etablere Bandakademiet i Roskilde, som hun stadig er leder af i dag. Bandakademiet er er en del af Kulturministeriets Musikhandlingsplan 2023 – 2026 og samarbejder med nogle af de toneangivende institutioner og virksomheder i den danske musikbranche. Akademiet har spillet en central rolle i udviklingen af nogle af Danmarks største artister; The Minds of 99, Pil og Benjamin Hav – for at nævne nogle få.
Marianne har et særligt blik for den skæve kønsbalance og manglende diversitet i den danske musikbranche. I 2022 stod hun og Bandakademiet sammen med DR bag rapporten Kvinderne i Musikken, som belyste nogle af årsagerne til den markante kønsbalance i musikbranchen og bidrog med konkrete råd til, hvordan branchen kan skabe positive forandringer mod større ligestilling.
Det er med andre ord en erfaren musikperson, Polyfon har stillet 3 hurtige spørgsmål. Læs med når Marianne Fruergaard fortæller om sit arbejde med musikken, inspirationskilder og drømme for Musikbyen.
Hvad optager dig i dit arbejde med musikken lige nu?
"Lige nu er der fuld skrue på rekrutteringen af artister og musikere til flere af de projekter, jeg arbejder med.
Jeg er – som projektchef i Kulturmetropolen – i gang med en kampagne til SUBURBANGIRLS 2026. Det er et landsdækkende talentforløb, hvor hovedparten foregår i Roskilde, med dygtige undervisere - blandt andre Karen Mukupa. I 2019 sendte SUBURBANGIRLS den danske rapper Tessa ud på den danske musikscene. Der er altid Roskilde deltagere med og forhåbentlig også i denne omgang."
I 2019 sendte SUBURBANGIRLS den danske rapper Tessa ud på den danske musikscene. Der er altid Roskilde deltagere med og forhåbentlig også i denne omgang.

Marianne Fruergaard, Bandakademiet og Kulturmetropolen. Foto: Aske Øland Kjærgaard

Marianne Fruergaard, Bandakademiet og Kulturmetropolen. Foto: Aske Øland Kjærgaard
"I Bandakademiet i Roskilde rekrutterer vi i øjeblikket til et spritnyt karriereprogram, som i 2026-udgaven er for kvinder og kønsminoriteter +25. Jeg har heldigvis det sejeste team til at hjælpe mig, og vi har allerede fået mange gode ansøgninger. De fleste talentprogrammer i Danmark er for de unge og nye i branchen, og ikke for dem, der måske allerede har lidt erfaring men som af mange årsager – der ikke handler om talent – har svært ved at få fodfæste i en prekær og konkurrencepræget branche.
Jeg er også i gang med opbygning af nye samarbejder med totalt dygtige musikaktører i Danmark om et nyt talentudviklingsprogram for nogle af Danmarks bedste kunstnere. Projektet har fokus på livedelen af det at have en musikkarriere. Altså hvordan du får formidlet musikken bedst muligt på en scene. Det kommer der mere information om senere på året."
Hvor finder du inspiration i dit arbejde med musikken?
"Min største inspiration og det, der holder mig nysgerrig og i gang, er de musikere og kunstnere, jeg har med at gøre på daglig basis i både Bandakademiets og Kulturmetropolens projekter. Det er hovedsagelig unge kunstnere mellem 16-30+. De inspirerer, udfordrer og holder mig skarp på, hvad der rører sig. De deler åbent, hvad de kæmper med for at blive de kunstnere, de gerne vil være. De deler ud af deres drømme, udfordringer og visioner. Jeg er ydmyg og taknemmelig over at få lov til at blive så stor en del af deres kunstneriske liv i en periode.
Jeg møder også mange professionelle, som arbejder med andre fagområder end mig og som er eksperter på hver deres område. Det kan være i mental træning, musikproduktion, sangskrivning, PR, SoMe og andet. Det er megafedt og inspirerende at blive klogere og arbejde tæt sammen med super dygtige mennesker."
Min største inspiration og det, der holder mig nysgerrig og i gang, er de musikere og kunstnere, jeg har med at gøre på daglig basis. De inspirerer, udfordrer og holder mig skarp på, hvad der rører sig. Jeg er ydmyg og taknemmelig over at få lov til at blive så stor en del af deres kunstneriske liv i en periode.

Marianne Fruergaard, Bandakademiet og Kulturmetropolen. Foto: Aske Øland Kjærgaard

Marianne Fruergaard, Bandakademiet og Kulturmetropolen. Foto: Aske Øland Kjærgaard
Hvis du tænker fem år ud i fremtiden – hvad er så den største forandring, du håber er sket, i Musikbyen?
"Uha - jeg håber en masse ting...
Jeg håber, den ambitiøse og visionære fane fortsat holdes højt. For mig er der ingen tvivl om, at musikken og kulturen har en kæmpestor rolle at spille hele vejen rundt for en kommune som Roskilde. Og der stadig mange potentialer, der kan udfoldes.
Jeg håber, vi stadig er nysgerrige og holder fast i, at Musikbyen også er et eksperimentarium, der tør afprøve nyt og drømme stort, der tør udvikling og som sætter dagsordener i Danmark - og rummer hele fødekæden fra barn til professionel.
Jeg håber, at musikbyen om fem år i endnu højere grad har åbnet sig op mod resten af verden. Jeg tænker både, at verden er kommet til Roskilde, men også at vi er kommet endnu mere ud i verden med det, vi kan og gør.
Og så håber jeg, at så mange som muligt af Roskilde Kommunes borgere om fem år engagerer sig i Musikbyen, diskuterer den og forhåbentlig vil have endnu mere af den. Drømmen er, at om fem år bruger alle børn og unge i Roskilde musikken på en anden måde i deres liv. Og hvis vi i Musikbyen er blevet endnu skarpere til at skabe gode fællesskaber på tværs af alder, køn og baggrund, så tror jeg, at Roskilde bliver et endnu bedre sted at leve og bo i."



